Keisti klausimynai, kuriais renkami duomenys (dosje) apie moksleivių šeimas

infa.lt redakcija gavo nerimą keliantį laišką iš vienos savo skaitytojų su kurio turiniu galima susipažinti žemiau:

Gavau mokyklos žinutę TAMO.LT:…. „Mieli Tėveliai, savivaldybė, norėdama įsivertinti mokinių mokymosi pasiekimus taikant standartizuotus vertinimo įrankius, teikė paraišką NEC dalyvauti standartizuotų testų taikyme. Įvertinus paraišką su savivaldybe buvo pasirašyta bendradarbiavimo sutartis. SVARBU: mokykla turi informuoti mokinių tėvus ar globėjus, kad atliekant mokymosi pasiekimų vertinimą bus naudojami mokinių klausimynai, kurių duomenys būtini apskaičiuojant mokyklai svarbius rodiklius. Tėvams ar globėjams suteikiama galimybė susipažinti (prieš duodant sutikimą) su klausimynų turiniu. Jis skelbiamas NEC interneto svetainėje http://www.nec.lt/342/ Prašytume per savaitę peržiūrėti klausimyną, kad galėtumėte nuspręsti, ar sutiksite, jog Jūsų sūnus ar dukra atsakytų į klausimyne pateiktus klausimus.“

photoINTERIOR_learning-300x230…. Perskaitykite klausimus 8 klasės mokiniui ir pasakykite koks klausimyno ryšys su „mokymosi pasiekimų vertinimu“!!?… kai klausiama kiek turime kompiuterių ir ar turime indaplovę, ar tėvai vežioja į baseiną, keliones ir t.t…. Be to, kai kurie klausimai žeidžia mane ir mano dukrą, kaip šeimą be tėvo… Dukra griežtai prieš šį klausimyną… Kvepia Norvegijos (ir ne tik) nuostata: „Vaikas priklauso ne tėvams, o valstybei.“… Neramu. Gal galėtumėte pasidomėti ar paskelbti klausimyną viešam žmonių aptarimui?..
Susirūpinusi mama

Pasidomėjome tuo klausimynu, jų yra du, ir apie pirmąjį, koks sutapimas, irgi signalą gavome tą pačią dieną – tik jis skirtas 4-os klasės moksleiviams.

Ir taip – pradėkime nuo teiginio-įspėjimo pateikto laiške mūsų skaitytojai Rasai:

SVARBU: mokykla turi informuoti mokinių tėvus ar globėjus, kad atliekant mokymosi pasiekimų vertinimą bus naudojami mokinių klausimynai, kurių duomenys būtini apskaičiuojant mokyklai svarbius rodiklius

Taigi. Tėvai turi būti įspėti, kad neteisingai, netinkamai ar apskritai nepildant to klausimyno jų vaikų mokslo rezultatų vertinimai gali būti..[…] kokie? – Tai yra vertinami bus ne pagal objektyvius mokymosi rezultatus, o susiejant juos su klausimynu, iš ko darosi aiškus dar vienas dalykas – šis klausimynas nėra anoniminis, kadangi vertinami bus konkretaus mokinio mokymosi testų rezultatai, susiejami suprantama su šio klausimynu (-o) .. vertinimu?

Kita to paties klausimo pusė – kodėl „mokyklai svarbūs rodikliai“ turi būti siejami su asmeniniu mokinių ir jų šeimų gyvenimu už mokyklos ribų?

Ir kodėl moksleivių šeimos vardan tų „svarbių rodiklių“ turi viešai skalbt savo apatinius?

Atrodo tenka vėl kreiptis į Konstituciją, ką pastarosiomis dienomis darėme gana dažnai:

22 straipsnis
Žmogaus privatus gyvenimas neliečiamas.
Asmens susirašinėjimas, pokalbiai telefonu, telegrafo pranešimai ir kitoks susižinojimas neliečiami.
Informacija apie privatų asmens gyvenimą gali būti renkama tik motyvuotu teismo sprendimu ir tik pagal įstatymą.
Įstatymas ir teismas saugo, kad niekas nepatirtų savavališko ar neteisėto kišimosi į jo asmeninį ir šeimyninį gyvenimą, kėsinimosi į jo garbę ir orumą.

7 straipsnis
Negalioja joks įstatymas ar kitas aktas priešingas Konstitucijai.
Galioja tik paskelbti įstatymai.
Įstatymo nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės.

Tad vyriausybė ar švietimo ministerija ar koks dar ten prie jos prisišliejęs organas (pilnos informacijos neradome), sugalvojęs mokyklose pritaikyt tokius informacijos apie privatų piliečių gyvenimą rinkimo mechanizmus – alia klausimynus – paprasčiausiai pažeidžia Konstituciją. Čia tiek apie teisinę šio klausimo pusę.

O kalbant apie moralinę – vaikai, būdami atviri ir naivūs lengviau pasako apie dalykus, galbūt jautrius šeimai, nei suaugusieji, ir dažnai nesupranta užduodamo klausimo potekstės paprasčiausiai dėl gyvenimiškos patirties trūkumo. Tad toks klausimynas vaikams – neigiamai vertintinas dar ir dėl to, kad jame pasinaudojama vaikų naivumu, ir nesuvokimu kokią žalą atsakymais į šio „klausimyno“ klausimus vaikas gali atnešti savo šeimai visai to nenorėdamas, nes nesitiki iš jam tą klausimyną pateikusio mokytojo nieko blogo. Juk mokytojas jam autoritetas.

Vien paviršutiniškai peržvelgus pateiktus „klausimyne“ klausimus darosi aišku, jog su mokslu tie klausimai neturi nieko bendro – jie greičiau jau atsako į klausimus apie materialinę, psichologinę mokinių šeimų būklę, bei tėvų išsilavinimą ir padėtį visuomenėje. Ir suprantama apie tėvų galimybes duoti atkirtį besikėsinantiems į šeimos ar atskirų jos narių gerovę.

Kitaip tariant – jei jūs norite daryti poveiki kažkuriai žmonių grupei visuomenėje ar atskirai paimtam tos grupės individui – jūs turite turėti apie jus dominančią grupę ar jos individus būtent tokią informaciją. Kad žinoti kokius svertus reikia paspausti.

Iš kitos pusės, prisiminus nesenus įvykius Norvegijoje, kurių pagrindinis veikėjas buvo „Barnevernet“ atėmusi mūsų piliečius – vaikus iš jų tėvų, galima sugretinti šiuos dalykus, darant prielaidą, jog būtent tie duomenys padės suinteresuotoms struktūroms apsispręsti, iš kurių šeimų vaikus galima atimti, nes jos nesugebės pasipriešinti nei psichologiškai, nei realiai, nes paprasčiausiai neturi lėšų tampymuisi per teismus, ir žinių, kaip tą padaryti bei psichologinio pasirengimo, kad pasipriešinti brutaliam valstybės jėgos struktūrų spaudimui, – o kurių vaikus geriau palikti nejudinant, nes žalos ir nuostolių sau galima prisidaryti daugiau, nei gauti tikėtinos naudos.

Atrodo prasideda dar vienas, eilinis puolimas prieš šeimą Lietuvoje, šįkart savivaldybės lygmenyje, tačiau nuleidus iš aukščiau, kas beje jau yra buvę, tik anksčiau tai buvo daroma grubiai ir iš anksto nepasirengus, kai vaikams vaikų darželiuose buvo pradedamos pasakoti pasakos apie „Princo ir princo „meilę““. Todėl visuomenės reakcija tada buvo žaibiška ir visos „meilės“ buvo nutrauktos ten pat, kur ir prasidėjo.

Dabar daroma subtiliau, susiejant „klausimyno atsakymų rezultatus“ su vaikų mokymosi rezultatais ir „mokyklai svarbiais rodikliais“:

Citata iš NEC.LT:

Savivaldybės ir mokyklos, norėdamos tiksliau ir visapusiškiau įvertinti ugdymo kokybę, kartu su standartizuotais testais gali pasinaudoti ir mokinių klausimynais. Remiantis mokinių klausimynų duomenimis savivaldybėms ir mokykloms bus apskaičiuoti tokie rodikliai kaip: mokyklos sukuriama pridėtinė vertė, mokyklos klimatas, patyčių situacija mokykloje, mokinių mokėjimas mokytis – 4 klasei; mokyklos sukuriama pridėtinė vertė, mokinių savijauta mokykloje, mokyklos kultūra, mokinių mokėjimas mokytis – 8 klasei. Mokinių klausimynai bus sudaryti remiantis klausimynais, kurie naudojami nacionaliniuose mokinių pasiekimų tyrimuose. Su nacionaliniuose tyrimuose naudojamais mokinių klausimynais galite susipažinti čia:

  4-os klasės moksleivio klausimynas – Tėvams verta žinoti – tai jūsų šeimos dosje (199.5 KiB, 222 atsisiuntė)

  8-os klasės moksleivio klausimynas – Tėvams verta žinoti – tai jūsų šeimos dosje (190.0 KiB, 143 atsisiuntė)

infa.lt pozicija šio klausimyno atžvilgiu visai paprasta – sveikas protas sako, jog atverti nepažįstamajam savo buto duris ir dar duoti nuo jų raktą gali tik visiškai naivus žmogus. Šis klausimynas su atsakymais jame ir yra būtent raktas daryti poveikį jūsų šeimai. Ne šiandien – tai rytoj.

Saugokime savo šeimą.

infa.lt

Šauksmas

Leave a Reply